TEST UZDONIEŃ WIELORAKICH
Uczeń zdolny posiada jedną z wymienionych cech:
• ma wysoki poziom zdolności ogólnych (inteligencja, myślenie, zdolności poznawcze);
• charakteryzuje go wysoki poziom uzdolnień specjalnych (np. muzycznych, plastycznych, wychowawczych, sportowych, językowych, matematycznych);
• posiada predyspozycje do znaczących osiągnięć w nauce lub działalności społecznie wartościowej;
• charakteryzuje go wysoka oryginalność i twórczość w działaniu (por. Lewowicki,1986).
Diagnoza ucznia zdolnego stanowi jedno z ważnych zagadnień w edukacji. Podstawowym zadaniem procesu diagnostycznego w środowisku dzieci zdolnych jest: wczesne zidentyfikowanie potencjału dziecka i rozwijanie posiadanych przez z niego zdolności.
Dnia 05.10.2015 roku odbył się Test Uzdolnień Wielorakich. Badań dokonano na podstawie testów przygotowanych przez ORE – „ Jak rozpoznać ucznia zdolnego”. Diagnozę przeprowadzono wśród uczniów klas II, III, IV, V, oraz VI. Celem badań było wyłonienie uczniów uzdolnionych i objęcie ich specjalistycznym wsparciem.
Test zawierał osiem obszarów – uzdolnień:
• uzdolnienia językowe (lingwistyczne);
• uzdolnienia matematyczno-logiczne;
• uzdolnienia przyrodnicze;
• uzdolnienia muzyczne;
• uzdolnienia wizualno-przestrzenne;
• uzdolnienia kinestetyczne;
• uzdolnienia interpersonalne;
• uzdolnienia intrapersonalne.
Jak wynika z przeprowadzonych badań w naszej szkole jest 8 uczniów z inteligencją interpersonalną, 13 z inteligencją intrapersonalną, 6 z inteligencją językową, 11 z inteligencją matematyczną, 8 z inteligencją przestrzenną, 1 uczeń z inteligencją kinestetyczną. Dla uczniów z poszczególnymi inteligencjami nauczyciele opracowali kierunki rozwoju pracy z uczniem zdolnym.
Należą do nich :
– dostosowanie metod i form pracy do potrzeb, predyspozycji uzdolnień;
– indywidualizacja i różnicowanie pracy na lekcji oraz podczas zajęć pozalekcyjnych;
– stosowanie metod innowacyjnych;
– udzielania wsparcia psychologicznego i pedagogicznego.
W rozwoju inteligencji bardzo ważny jest dialog wszystkich przedmiotów procesu edukacyjnego: dzieci, rodziców i nauczycieli.
Opr. A. Czechowska