Drodzy Uczniowie, Szanowni Rodzice,
Z przyjemnością informujemy, że nasza szkoła otrzymała wsparcie finansowe w ramach Priotytetu 3 „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021 – 2025”. Program jest realizowany przez Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu, przy zaangażowaniu Biblioteki Narodowej, Instytutu Książki i Narodowego Centrum Kultury oraz we współpracy z Ministerstwem Edukacji i Nauki. W ramach wsparcia otrzymaliśmy 15 000 zł. Otrzymane środki finansowe zgodnie z celem programu zostaną przeznaczone na zakup nowości wydawniczych, realizację działań promujących czytelnictwo wśród młodzieży oraz zakup nowych lektur do biblioteki szkolnej.
Często zadajemy sobie pytanie: „Dlaczego warto czytać?” Czytanie rozwija słownictwo, uczy wyrażać myśli i rozumieć sposoby mówienia innych ludzi. Im bogatszy język, tym sprawniejsze wyrażanie własnego zdania, lepsza umiejętność werbalizowania uczuć i potrzeb. Przeczytane w książkach historie uczą dostrzegania związków przyczynowo -skutkowych, odnajdywania zależności i wyciągania własnych wniosków. Jednym słowem, czytanie kształtuje umiejętność samodzielnego myślenia i formułowania myśli – kompetencje niezbędne do właściwego funkcjonowania społecznego.
Wszyscy chcemy, aby nasze dzieci wyrosły na mądrych, dobrych i szczęśliwych ludzi. Jest na to sposób – czytajmy dzieciom! Każdy rodzic chce przekazać swojemu dziecku to, co najlepsze. Chce, aby dobrze się rozwijało, nie miało problemów w przedszkolu, szkole, a na swojej drodze spotykało samych życzliwych ludzi. Aby tak się stało wcale nie trzeba stosować nowoczesnych metod lansowanych w wielu podręcznikach dla rodziców – można skorzystać z najprostszego sposobu wpływającego na osobowość dziecka – należy zachęcić dziecko do czytania książek. Wielu dorosłych ludzi choć umie czytać, nie czyta. Dlaczego? Ponieważ nawyk i potrzeba czytania muszą powstać w dzieciństwie. Czytanie książek jest zatem jedną z pierwszych inwestycji w rozwój dzieci.
To między innymi w książce nasze dziecko znajdzie wskazówki , w jaki sposób zbudować swój własny system wartości. Każde dziecko bez względu na wiek powinno mieć codzienny kontakt z książką. Codzienne czytanie dziecku dla przyjemności jest czynnością prawdziwie magiczną, zaspokaja bowiem wszystkie potrzeby emocjonalne dziecka, znakomicie wspiera jego rozwój psychiczny, intelektualny i społeczny, jest jedną z najskuteczniejszych strategii wychowawczych, a przy tym przynosi dziecku ogromną radość i pozostawia cudowne wspomnienia. Głośne czytanie ma ogromne znaczenie dla zdrowia emocjonalnego dziecka. Dziecko, któremu codziennie czytamy, czuje się ważne i kochane. Buduje to jego mocne poczucie własnej wartości – wewnętrzną siłę i wiarę w siebie, które wpłyną na jakość jego życia. Codzienne głośne czytanie buduje mocną więź między rodzicem i dzieckiem. Więź z najbliższą osobą jest jedną z najważniejszych potrzeb rozwojowych dziecka, warunkiem, by mogło wyrosnąć na zdrowego emocjonalnie i dojrzałego człowieka. Jeżeli rodzice nie znajdują czasu dla dziecka, nieświadomie narażają całą jego przyszłość. Żyjemy w cywilizacji komputerów, badania naukowe wykazują szkodliwość zdrowotną nadmiernego korzystania z komputerów, czy telewizji przez dzieci. Wiele programów, gier wywołuje lęki i niepokój oraz znieczula na przemoc. Świat jest coraz bardziej skomplikowany, lawinowo przyrasta ilość informacji. Rozwój wiedzy i rynku pracy następuje coraz szybciej – ludzie, którzy nie czytają, mogą nie nadążać za tymi zmianami. Czytanie jest więc swego rodzaju antidotum dla umysłu i psychiki dziecka przeciwko wielu niepożądanym wpływom ze strony współczesnej cywilizacji. Głośne czytanie nie zastąpi jednak dziecku samodzielnego czytania. Specjaliści zajmujący się rozwojem dzieci i młodzieży w sposób szczególny podkreślają wpływ samodzielnego czytania na aktywizację pięciu obszarów kompetencyjnych: komunikacji, koncentracji, inteligencji emocjonalnej, emocji i odpoczynku.
Słój czytelniczych życzeń
Biblioteka szkolna w czerwcu zorganizowała akcję „Słój czytelniczych życzeń”. Każdy kto wszedł do szkoły wpisywał na kartce tytuł książki jaką chciałby mieć w księgozbiorze biblioteki szkolnej. Następnie czytelnicy wrzucali kartki do słoja. Na tej podstawie powstanie lista książek, które zostaną zakupione w ramach NPRC 2.0 z którego szkoła otrzymała wsparcie finansowe.