JAK POMAGAĆ DZIECKU W ODRABIANIU LEKCJI

· Z DZIECKIEM, A NIE ZA DZIECKOSmile

Łatwiej jest w kilka minut odrobić lekcje za dziecko, niż siedzieć z nim przy burku i tracić cenny czas na wyjaśnienia. Łatwiej nie oznacza jednak lepiej. Wyręczane dziecko nauczy się jedynie tego, że zawsze gdy nie ma ochoty sprostać swoim obowiązkom, zrobi to za niego mama, tata, rodzeństwo…

· POMAGAJ ROZSĄDNIEWink

Pomaganie może polegać na wyjaśnieniu zadania i czuwaniu nad pracą dziecka. Po szkole nie pytaj od progu kiedy zamierza odrobić lekcje. Dziecko musi zregenerować siły, zjeść obiad, pobawić się. Dopiero gdy trochę odpocznie, zapytaj co zostało zadane.
Zaproponuj, że jeśli nie będzie sobie radziło z jakimś zadaniem, chętnie mu pomożesz. Nie podsuwaj jednak gotowych rozwiązań. Staraj się naprowadzić dziecko na właściwy tok rozumowania.
Okaż cierpliwość. Nie irytuj się, gdy nie rozumie wszystkiego od razu.
Jeśli dziecko, kierując się naszymi wskazówkami samo wykona pracę, będzie odczuwało wielką satysfakcję. Taki drobny sukces wzmocni wiarę we własne siły i doda pewności siebie.

· SPRAWDZAJ, A NIE KONTROLUJEmbarassed

Powiedz dziecku, że chcesz zobaczyć wyniki jego pracy. Zrób to jednak w taki sposób, aby nie odczuło, że chcesz je kontrolować. Zamiast rozkazywać: „Kiedy skończysz, masz przyjść do mniez zeszytem!”, zachęć do podzielenia się z tobą wynikami pracy. Powiedz: „Pochwal się, jak świetnie ci poszło!
Nie krytykuj dziecka, jeśli popełniło błędy. Zwracaj uwagę delikatnie: „Poszło Ci dobrze, ale tu chyba cos przeoczyłeś, sprawdź to jeszcze raz.
Zaglądaj do zeszytów i planu lekcji, by sprawdzić, czy dziecko nie zapomniało o wykonaniu jakiegoś zadania.

· NIE ZAPOMINAJ O PRZERWACH W UCZENIU SIĘ

Im więcej materiału dziecko zdoła przerobić, tym dłuższa powinna być przerwa.

· NAUCZ SYSTEMATYCZNOŚCI

Postaraj się, aby Twoje dziecko odrabiało lekcje zawsze o tej samej porze. Naucz, że nie należy odkładać nauki na ostatnią chwilę. Przygotowania do klasówki pomóż rozłożyć dziecku np. na kilka dni, zostaw czas na powtórzenie materiału.

·  ZADBAJ O MIEJSCE SPRZYJAJĄCE NAUCESmile

Miejsce do nauki powinno być jasne, ale bez możliwości stałego wyglądania przez okno.

Pomieszczenie powinno być często wietrzone.

Biurko i krzesełko – dostosowane do wzrostu dziecka.

Miejsce musi być uporządkowane.

Zabawki czy przedmioty, których dziecko nie potrzebuje do odrabiania lekcji, nie powinny znajdować się na blacie biurka.

Ważne materiały pomocnicze (ołówki, długopisy, kalkulator, słowniki itp.) muszą być łatwo dostępne.

Poleca się kupienie terminarza, w którym dziecko może zapisywać planowane sprawdziany, terminy oddania prac, wycieczki i inne, ważne dla dziecka wydarzenia.

· USTAL REGUŁY, KTÓRE UŁATWIAJĄ NAUKĘ I PRACĘEmbarassed

Ważne jest ustalenie odpowiedniej pory na odrabianie lekcji i konsekwentne jej przestrzeganie.

Należy przygotować plan pracy, ustalić kolejność wykonywanych działań.

Po odrobieniu lekcji, pakujemy do tornistra rzeczy potrzebne na następny dzień.

Oglądanie telewizji czy słuchanie radia podczas odrabiania lekcji nie powinno mieć miejsca.

Przestrzegaj konsekwentnie zasady, że koledzy przychodzą do domu po odrobieniu lekcji.

Rodzicu, dostarczaj dzieciom materiałów rozwijających wyobraźnię!

  • Dostarczaj materiałów, które wzbogacają obrazowość języka dziecka – bajki, baśnie, legendy.
  • Zostawiaj dziecku czas na twórczą zadumę – nie poganiaj „bo już obiad”, „bo, już wyjście do ogrodu”.
  • Zachęcaj dziecko do utrwalania swoich pomysłów.
  • Nadawaj dziecięcym wytworom skończoną formę – opraw obrazek, wyeksponuj pięknie pracę przestrzenną.
  • Pozwól mu inaczej, po „dziecięcemu” spojrzeć na pewne rzeczy.
  • Chwal przejawianie pewnej indywidualności.
  • Pielęgnuj oryginalność, unikaj zajęć plastycznych, w których trzeba trzymać się modelu i podkreślaj niepowtarzalność każdego wytworu.
  • Zachęcaj do opracowania szczegółów dowolnego wytworu. Popracuj razem z dzieckiem nad upiększeniem opowiadania lub szczegółowym wyobrażeniem sobie prostego obiektu. Spędź kilka chwil na oglądaniu chmur w wietrzny wiosenny (letni ?) dzień. Akceptuj każdą odpowiedź, przekonuj dzieci, że zachwycają cię ich pomysły.
  • Rozwijaj wyższe procesy poznawcze w zajęciach, które zwiększają wiedzę, rozumienie, zastosowanie, analizę, syntezę i ocenę.
  • Zachęcaj do badania i rozwiązywania problemów – zastosuj metodę naukową (obserwuj, stawiaj hipotezę, eksperymentuj i oceniaj) nie zakazuj, tylko udowodnij dlaczego mówisz: „Nie”.

. MATEMATYKA- 10 PRZYKAZAŃ

Matematyka jest przedmiotem, który wielu uczniom sprawia trudność. Mimo zmiany programów i podręczników bardziej przyjaznych uczniom (www.wsip.com.pl/oip), ciągle jeszcze część uczniów uważa,  że „to nie dla ludzi” i przestaje samodzielnie rozwiązywać problemy matematyczne już w szkole podstawowej. Niestety, tego rodzaju postawy wspierają czasami rodzice: „nie przejmuj się, ja też byłem głąbem matematycznym, a jestem świetnym filologiem”. Czy tak musi być? Zobaczmy, jak to robią inni. Komisja Edukacji Stanu Kalifornia1 zredagowała dziesięć przykazań dla rodziców, które mogą im pomóc wspierać dzieci w uczeniu się matematyki:

 1. Kłopoty z matematyką biorą się w dużym stopniu z lęku. Niezależnie od Twoich doświadczeń szkolnych możesz zachęcać dziecko do zainteresowania się matematyką, pomagać mu rozwiązywać problemy i zadania domowe. Pomóż mu uświadomić sobie,jak znajomość matematyki może mu pomóc w przyszłości.

2. Staraj się mieć wszystkie potrzebne informacje. Powinieneś znać wymagania na każdym poziomie nauczania Twego dziecka. Dyrekcja szkoły powinna wiedzieć, że zależy Ci na doskonaleniu nauczycieli, aby uczniowie mieli do czynienia z nauczycielami dobrze przygotowanymi merytorycznie i metodycznie, posługującymi się najnowszymi osiągnięciami technologii informacji.

3. Zachęcaj Twoje dziecko do wyboru takich przedmiotów, jak algebra i geometria (w USA te przedmioty wybiera się pod koniec IX klasy, ale można poprzestać na „matematyce ogólnej”). Przedmioty te mają duże znaczenie w ogólnym rozwoju Twojego dziecka i pozwolą mu na wybór wielu kierunków w kolegiach, a w przyszłości zapewnią mu lepszą pracę.

4. Wspieraj stałą modernizację programu matematyki i zwiększające się wymagania co do osiągnięć ucznia.

5. Pokaż swojemu dziecku ile zabaw, gier planszowych układanek i budowli z klocków wiąże się z matematyką. Nawet zabawa w piaskownicy lub w wannie może dać dziecku pojęcie o objętości, ciężarze i gęstości. Przejrzyj programy edukacyjne w telewizji i zachęć dziecko do ich oglądania, jeżeli bawiąc, rozwijają umiejętności matematyczne.

6. Kuchnia jest doskonałym miejscem do mieszania odważonych składników, rozwijania pojęcia ułamków przez dzielenie porcji lub ilości składników.

7. Używaj przykładów z życia do kształcenia umiejętności matematycznych. Pokazuj operacje matematyczne płacąc rachunki, wymieniając pieniądze, dając napiwki. Wprowadź elementy geometrii planując klomby w ogródku, budując szafę lub wytyczając trasę wakacyjnego odpoczynku.

8. Pokaż swojemu dziecku, że stolarstwo, medycyna, farmacja, meteorologia, astronautyka i mnóstwo innych zawodów wymaga wielu dobrze opanowanych umiejętności matematycznych. Zachęć lokalnego pracodawcę do sponsorowania programu przygotowania młodzieży do zawodu.

9. Zachęcaj Twoje dziecko do używania komputera w domu, w szkole i lokalnej bibliotece.

10. Zachęcaj dziecko do samodzielnego rozwiązywania problemów. Mamy tu na myśli nie pojedyncze zadania, ale takie, które składają się z kilku kolejnych kroków i wymagają wyborów na różnych etapach ich rozwiązywania. Wydaje się, że u nas także należałoby zachęcić rodziców do podobnych działań!

 WSKAZÓWKI WSPOMAGAJĄCE ZMIEJSZYĆ NIEPOKÓJ  Z CZYTANIEMWink

Umiejętność czytania jest podstawowym warunkiem, jaki musi zostać spełniony, by dziecko potrafiło i mogło się uczyć. Dla dzieci, które nie dbają o doskonalenie tej umiejętności lub wręcz nie chcą jej nabyć, proces kształcenia będzie znacznie trudniejszy. Poniższe wskazówki pomogą tak pokierować dziećmi, by usamodzielniły się i zyskały większą pewność siebie mimo trudności z czytaniem.

  • Nie zmuszać dziecka, by głośnio czytało, jeśli sprawia mu to trudność.
  • Czytać dziecku książki tak długo, jak sprawia mu to przyjemność
  • Pozwolić dzieciom chodzić spać pól godziny później, jeśli czytają w łóżku.
  • Zachęcać dzieci, by przed zaśnięciem czytały to, na co mają ochotę.
  • Nie zmuszać do czytania lektur stosownych do ich wieku. Mogą czytać komiksy, czasopisma sportowe, książeczki dla dzieci lub te, które czytały już wielokrotnie, jeśli tylko sprawia im to przyjemność. Gdy polubią czytanie i poprawią technikę, poszerzą też swoje zainteresowania.
  • Zachęcać dziecko, by czytało opowiadania, jednocześnie słuchało nagrań na kasecie lub płycie. Nie sprawdzać przy tym nieustannie, czy czyta w odpowiednim miejscu, Gdy nie będzie kontrolowane, w końcu samo odnajdzie właściwy akapit.
  • Rozwijać u dziecka zamiłowanie do lektury, pokazując mu, że nam samym także sprawia to przyjemność. Dziecko powinno wychowywać się w domu,
    w którym są różne książki, różne czasopisma i gazety.
  • Zachęcać dziecko, by czytało młodszemu rodzeństwu, pod warunkiem, że czyta ono lepiej od niego (nie powinno jednak tego robić w obecności rodzica).
  • Podczas wypraw na zakupy dobrze jest odwiedzić księgarnie, by wspólnie
    z dzieckiem oglądać książki i kupić tą wybraną. Pamiętając o tym, że im młodsze dziecko, tym większy druk. Początkujący czytelnicy lubią, kiedy na każdej stronie jest obrazek i niezbyt wiele słów.

Wyszukała Magdalena Maćkowiak