Myślenie twórcze występuje podczas rozwiązywania zadań problemowych mających wiele poprawnych rozwiązań. W szkolnym procesie kształcenia mogą być one formułowane i wykorzystane między innymi  na lekcjach języka polskiego, historii, przedmiotów artystycznych, technicznych i ścisłych, jak również na lekcjach wychowania fizycznego. Jakość formułowanych zadań problemowych, zakres i sposób stymulowania myślenia twórczego wśród uczniów zależy przede wszystkim od twórczych nauczycieli. Oczywiste jest, że nauczyciele, którzy potrafią twórczo nauczać, a więc stwarzać warunki do samodzielnego i oryginalnego myślenia są w stanie rozbudzać w swoich uczniach ciekawość, zainteresowania badawcze, radość uczenia się. W naszej szkole stosujemy odpowiednie sposoby kształcenia przygotowując w sposób nowatorski ćwiczenia i zadania dla uczniów z wykorzystaniem sytuacji dydaktycznych i wychowawczych do poszukiwania oryginalnych rozwiązań, w których uczniowie mogą wykazać się myśleniem twórczym, inwencją, samodzielnością. Zachęcamy uczniów do wyrażania własnych opinii oraz poszukiwania różnych dróg realizacji i analizy tego samego zadania problemowego. W ramach szkolnego wychowania fizycznego uczniowie uczestniczą często w ćwiczeniach  stosowanych doraźnie w celu zwiększenia potencjału twórczego jednostki i grupy oraz kształtowaniu umiejętności współpracy. Na jednej z lekcji wf uczniowie z klasy IV i V w atmosferze zabawy rozwiązywali zadania twórcze: tworzyli maszyny i urządzenia rolnicze, między innymi ciągnik rolniczy, kombajn zbożowy, który kosi i młóci, kosiarkę do trawy, młyn zbożowy oraz prezentowali swoje talenty i umiejętności odgrywając sceny z filmu: „TITANIC”, „HARRY POTTER”, „CZTEREJ PANCERNI I PIES”.  Na szczególną uwagę zasługuje dobór rekwizytów oraz sposób ich wykorzystania do poszczególnych prezentacji.

Opr. i zdj. D. Rachubiński