STARE I NOWE GRY PODWÓRKOWE
Udział dziecka w zabawie to okazja do wypoczynku, ale też nauki w atmosferze swobody i radości. Gry i zabawy podwórkowe nie wymagają specjalnych urządzeń, sprzętu, czy ubiorów. Dzieciom do zabawy często wystarcza patyk, piłka czy guma.
Oto przykłady takich gier, którymi można wypełnić wolny czas, przebywając na świeżym powietrzu.
„Zapamiętaj swoją parę!”
Zabawa orientacyjno-porządkowa
Miejsce: sala szkolna, boisko, las,
Dzieci dobierają się parami. Mają zapamiętać, kto z kim stoi.
Na sygnał prowadzącego ( gwizdek, uderzenie w bębenek) dzieci biegają swobodnie wymijając się zręcznie, na następny sygnał chwytają swoją parę i maszerują razem kilka kroków.
„Bocian i żaby”
Zabawa ruchowa z elementami czworakowania
Miejsce: boisko, las
Na boisku wyznaczamy staw (narysowane koło). W środku małe kółeczko (wysepka dla bociana). „Bocian” stoi na wysepce – „żaby” w przysiadzie na obwodzie koła.
Żaby pytają – „Panie bocianie, chcesz żabkę na śniadanie?”. Potem wskakują do stawu
i wyskakują z niego, a bocian stara się je złapać w obrębie stawu. Złapane żabki zabiera
na wyspę. Gdy złapie umówioną liczbę żab, wybiera się innego bociana.
„Balonik”
Zabawa orientacyjno – porządkowa
Miejsce: boisko, las
Zgromadzone blisko siebie dzieci trzymają się za ręce i w miarę powtarzania słów: „Baloniku nasz malutki, rośnij duży, okrąglutki. Balon rośnie, że aż strach” dzieci odchodzą powoli od siebie. Po słowach: „Przebrał miarę no i trach” dzieci puszczają się za ręce i przykucają lub skaczą. Powtarzamy tę zabawę kilkakrotnie.
„Piłka parzy”
Zabawa bieżna, orientacyjno porządkowa
Miejsce: boisko
Prowadzący ma piłkę, którą kieruje silnym rzutem w stronę zebranych w gromadę dzieci, ostrzega, że piłka parzy. Dzieci muszą ją omijać i nie dać się sparzyć (piłka toczy się po ziemi).
„W chowanego”
Zabawa bieżna, orientacyjno – porządkowa
Miejsce: las, dowolna przestrzeń
W wyniku wyliczanki wybiera się kryjącego. Przy np. drzewie kryjący liczy np. do 20. Reszta dzieci ukrywa się w lesie. Po skończeniu liczenia, kryjący wykrzykuje: „Pałka, zapałka, dwa kije, kto się nie schował, ten kryje” i zaczyna szukać. „Zaklepuje” odnalezione dzieci. Kto pierwszy da się „zaklepać”, ten jest następnym kryjącym.
„Berek”
Zabawa bieżna
Miejsce: boisko, las
W wyniku wyliczanki wybierany jest „berek”. Goni dzieci i kogo dotknie, to ta osoba staje się berkiem. Można wprowadzać do tej zabawy różne urozmaicenia np. berek – kucanka, berek
w parach, berek drewniany, berek słupek itd.
„Gąski, gąski do domu”
Zabawa bieżna
Miejsce: las, boisko
Spośród dzieci wybierana jest „mama gąska”, „wilk”, reszta dzieci to „gąski”.
Na wyznaczonym miejscu ustawiają się „gąski”. Po przeciwległej stronie ustawia się „mama gąska”, „wilk” zajmuje miejsce z boku.
Mama Gąska prowadzi dialog z gąskami:
– Gąski, gąski do domu!
– Boimy się!
– Czego?
– Wilka złego!
– Gdzie on jest?
– Za górami, za lasami, czeka na nas z pazurami!
– Co on pije?
– Pomyje!
– Co on je?
– Kosteczki!
– Gąski, gąski do domu!
Po tym okrzyku gąski biegną do mamy gąski, a wilk chwyta je. Zabawa powtarza się, aż wszystkie gąski są wyłapane przez wilka.
Zabawa w zielone.
W sali lub na boisku zgromadzone są w miejscu zajęć różne zielone przedmioty, żeby dzieci mogły je swobodnie dotknąć podczas wyliczanki:
– Grasz w zielone?
– Gram!
– Masz zielone?
– Mam!
Zabawę powtarzamy kilka razy, dzieci starają się dotknąć za każdym razem coś innego.
„Stary niedźwiedź mocno śpi”
Zabawę powtarza się kilka razy. Zabawa bieżna ze śpiewem
Miejsce: boisko, sala
Spośród dzieci wybrany jest niedźwiedź, który śpi wewnątrz koła utworzonego przez trzymające się za ręce dzieci.
Dzieci chodząc w kole dookoła śpiącego niedźwiedzia i śpiewają:
„Stary niedźwiedź mocno śpi.
Stary niedźwiedź mocno śpi.
My się go boimy, cichutko chodzimy.
Jak się zbudzi, to nas zje.
Jak się zbudzi, to nas zje.”
Dzieci zatrzymują się i machają ręką w kierunku niedźwiedzia, mówią:
„Pierwsza godzina – niedźwiedź śpi!
Druga godzina – niedźwiedź chrapie!”
Przy słowach: „Trzecia godzina – niedźwiedź łapie” dzieci rozbiegają się, a niedźwiedź
budzi się, rzuca się w pogoń. Złapane dziecko staje się niedźwiedziem.
„Ryby w sieci”
Zabawa bieżna
Miejsce: boisko
Drogą wyliczanki wybierane są dzieci, które tworzą sieć. Jest ich na początku zabawy dwoje. Dzieci ustawione są po przeciwległych krańcach wyznaczonego kawałka boiska. Na sygnał „Rybak zarzucił sieci” dzieci biegną naprzeciwko siebie, a dzieci, które są siecią , trzymając się za ręce, starają się złowić ryby. Złowiona rybka staje się częścią sieci. Zabawę prowadzi się do momentu, aż wszystkie ryby są złowione.
„Karuzela”
Zabawa skoczna ze śpiewem
Miejsce: boisko
Dzieci tworzą koło, trzymając się za ręce i śpiewają, poruszając się w rytm melodii:
„Chłopcy , dziewczęta, dalej wszyscy wraz,
Karuzela czeka, wzywa nas z daleka.
Starsi już poszli, a młodsi jeszcze nie.
Hej, hop – sa,sa,
Jak ona szybko mknie,
Hej, dalej, dalej do zabawy spieszmy się.
Zabawę powtarzamy kilkakrotnie.
WESOŁEJ ZABAWY!
Zebrała: K. Okulska