STARE I  NOWE GRY PODWÓRKOWECool

 

Udział dziecka w zabawie to okazja do wypoczynku, ale też nauki w atmosferze swobody i radości. Gry i zabawy podwórkowe nie wymagają specjalnych urządzeń, sprzętu, czy ubiorów. Dzieciom do zabawy często wystarcza patyk, piłka czy guma.

Oto przykłady takich gier, którymi można wypełnić wolny czas, przebywając na świeżym powietrzu.

 

 „Zapamiętaj swoją parę!”Wink

 Zabawa orientacyjno-porządkowa

 Miejsce: sala szkolna, boisko, las,

Dzieci dobierają się parami. Mają zapamiętać, kto z kim stoi.

Na sygnał prowadzącego ( gwizdek, uderzenie w bębenek) dzieci biegają swobodnie wymijając się zręcznie, na następny sygnał chwytają swoją parę i maszerują razem kilka kroków.

 

 „Bocian i żaby”Laughing

Zabawa ruchowa z elementami czworakowania

Miejsce: boisko, las

Na boisku wyznaczamy staw (narysowane koło). W środku małe kółeczko (wysepka dla bociana). „Bocian” stoi na wysepce – „żaby” w przysiadzie na obwodzie koła.

Żaby pytają – „Panie bocianie, chcesz żabkę na śniadanie?”. Potem wskakują do stawu

i wyskakują z niego, a bocian stara się je złapać w obrębie stawu. Złapane żabki zabiera

na wyspę. Gdy złapie umówioną liczbę żab, wybiera się innego bociana.

„Balonik”

Zabawa orientacyjno – porządkowa

Miejsce: boisko, las

Zgromadzone blisko siebie dzieci trzymają się za ręce i w miarę powtarzania słów: „Baloniku nasz malutki, rośnij duży, okrąglutki. Balon rośnie, że aż strach” dzieci odchodzą powoli od siebie. Po słowach: „Przebrał miarę no i trach” dzieci puszczają się za ręce i przykucają lub skaczą. Powtarzamy tę zabawę kilkakrotnie.

„Piłka parzy”

Zabawa bieżna, orientacyjno porządkowa

Miejsce: boisko

Prowadzący ma piłkę, którą kieruje silnym rzutem w stronę zebranych w gromadę dzieci, ostrzega, że piłka parzy. Dzieci muszą ją omijać i nie dać się sparzyć (piłka toczy się po ziemi).

„W chowanego

Zabawa bieżna, orientacyjno – porządkowa

Miejsce: las, dowolna przestrzeń

W wyniku wyliczanki wybiera się kryjącego. Przy np. drzewie kryjący liczy np. do 20. Reszta dzieci ukrywa się w lesie. Po skończeniu liczenia, kryjący wykrzykuje: „Pałka, zapałka, dwa kije, kto się nie schował, ten kryje” i zaczyna szukać. „Zaklepuje” odnalezione dzieci. Kto pierwszy da się „zaklepać”, ten jest następnym kryjącym.

„Berek”

Zabawa bieżna

Miejsce: boisko, las

W wyniku wyliczanki wybierany jest „berek”. Goni dzieci i kogo dotknie, to ta osoba staje się berkiem. Można wprowadzać do tej zabawy różne urozmaicenia np. berek – kucanka, berek

w parach, berek drewniany, berek słupek itd.

„Gąski, gąski do domu”

Zabawa bieżna

Miejsce: las, boisko

Spośród dzieci wybierana jest „mama gąska”, „wilk”, reszta dzieci to „gąski”.

Na wyznaczonym miejscu ustawiają się „gąski”. Po przeciwległej stronie ustawia się „mama gąska”, „wilk” zajmuje miejsce z boku.

Mama Gąska prowadzi dialog z gąskami:

– Gąski, gąski do domu!

– Boimy się!

– Czego?

– Wilka złego!

– Gdzie on jest?

– Za górami, za lasami, czeka na nas z pazurami!

– Co on pije?

– Pomyje!

– Co on je?

– Kosteczki!

– Gąski, gąski do domu!

Po tym okrzyku gąski biegną do mamy gąski, a wilk chwyta je. Zabawa powtarza się, aż wszystkie gąski są wyłapane przez wilka.

Zabawa w zielone.

W sali lub na boisku zgromadzone są w miejscu zajęć różne zielone przedmioty, żeby dzieci mogły je swobodnie dotknąć podczas wyliczanki:

– Grasz w zielone?

– Gram!

– Masz zielone?

– Mam!

Zabawę powtarzamy kilka razy, dzieci starają się dotknąć za każdym razem coś innego.

„Stary niedźwiedź mocno śpi”Embarassed

Zabawę powtarza się kilka razy. Zabawa bieżna ze śpiewem

Miejsce: boisko, sala

Spośród dzieci wybrany jest niedźwiedź, który śpi wewnątrz koła utworzonego przez trzymające się za ręce dzieci.

Dzieci chodząc w kole dookoła śpiącego niedźwiedzia i śpiewają:

 „Stary niedźwiedź mocno śpi.

 Stary niedźwiedź mocno śpi.

 My się go boimy, cichutko chodzimy.

 Jak się zbudzi, to nas zje.

 Jak się zbudzi, to nas zje.”

Dzieci zatrzymują się i machają ręką w kierunku niedźwiedzia, mówią:

 „Pierwsza godzina – niedźwiedź śpi!

 Druga godzina – niedźwiedź chrapie!”

Przy słowach: „Trzecia godzina – niedźwiedź łapie” dzieci rozbiegają się, a niedźwiedź

budzi się, rzuca się w pogoń. Złapane dziecko staje się niedźwiedziem.

„Ryby w sieci”

Zabawa bieżna

Miejsce: boisko

Drogą wyliczanki wybierane są dzieci, które tworzą sieć. Jest ich na początku zabawy dwoje. Dzieci ustawione są po przeciwległych krańcach wyznaczonego kawałka boiska. Na sygnał „Rybak zarzucił sieci” dzieci biegną naprzeciwko siebie, a dzieci, które są siecią , trzymając się za ręce, starają się złowić ryby. Złowiona rybka staje się częścią sieci. Zabawę prowadzi się do momentu, aż wszystkie ryby są złowione.

„Karuzela”

Zabawa skoczna ze śpiewemWink

Miejsce: boisko

Dzieci tworzą koło, trzymając się za ręce i śpiewają, poruszając się w rytm melodii:

„Chłopcy , dziewczęta, dalej wszyscy wraz,

Karuzela czeka, wzywa nas z daleka.

Starsi już poszli, a młodsi jeszcze nie.

Hej, hop – sa,sa,

Jak ona szybko mknie,

Hej, dalej, dalej do zabawy spieszmy się.

Zabawę powtarzamy kilkakrotnie.

WESOŁEJ ZABAWY!Smile

                                                                             Zebrała: K. Okulska