WITAMINOWE DRUGIE ŚNIADANIE W KLASIE V 

{phocagallery view=category|categoryid=862|imageid=11228|float=left|pluginlink=1}Uczniowie klasy V na lekcji przyrody z  przyniesionych owoców przygotowywali: sałatki owocowe, koreczki, szaszłyki oraz owocowe zwierzaki. Wszyscy  z zaangażowaniem przykładali się do przydzielonych zadań. Smakołyki bardzo szybko zniknęły z misek i talerzy. Celem zajęć było propagowanie zdrowego odżywiania oraz  zdrowego stylu życia. Opracowanie i zdjęcia M. Gabryszak

  

Dinozaury zawładnęły salą przyrody 

W lutym na zajęciach przyrody klasa VI omawiając tematy związane z historią życia na Ziemi wykonała odlewy gipsowe przypominające skamieniałości  w skałach czy kamieniach. Kolejnym omawianym tematem były dinozaury.  Uczniowie pracowali w grupach, przygotowywali prezentacje o wybranym przez siebie dinozaurze. Po prezentacji pracy uczniów wykonaliśmy wystawę z przyniesionych przez uczniów książek, odlewów gipsowych oraz eksponatów tych wielkich gadów.  Opr. M. Bartosik

20160226 143009  20160226 143029 20160226 143016

Mini ogród zoologiczny w SP11

W naszej szkole od dawna mieszkają zwierzaki: Czarusia – czarny królik, który początkowo miał być samcem. Okazało się, że kilka dni przed Bożym Narodzeniem owy królik urodził pięć małych króliczków. A to za sprawą królika klasy V Tuptusia. Czarusia i Tuptuś zostali rodzicami. Małe króliczki przez pewien czas wychowywały się pod czujnym okiem Pani Basi Staciwy, której serdecznie dziękujemy. W ferie małe zwierzaki znalazły dom wśród uczniów naszej szkoły. Jeden z nich dzięki uprzejmości Pani Dyrektor  został zaadoptowany przez klasę IV i nazwany został Trusią.

Zwierzakiem z innego gatunku jest świnka morska Bobik. Jest ona z nami od listopada. Trafiła do nas całkiem przypadkiem. Pewne małżeństwo nie mogło się nią więcej zajmować z powodu wyjazdu i postanowiło oddać ją właśnie nam!!!. Bardzo szybko zaaklimatyzował się w naszej szkole. Lubi dzieci, nie przeszkadza mu hałas, nie boi się dźwięku dzwonków. Lubi, kiedy uczniowie noszą go na rękach podczas przerw.

Wszystkie zwierzaki z mini ogrodu zoologicznego zabierane są na weekendy przez uczniów.  Dziękujemy wszystkim uczniom i ich rodzicom za wsparcie w wychowywaniu tych przemiłych zwierzaczków. Opr. M.Bartosik

 DSC03389  DSC03392 DSC03404 DSC03405   DSC03413

Alpaki to najmilsze zwierzęta

{phocagallery view=category|categoryid=805|imageid=10587|float=left|pluginlink=1}W poniedziałek 7 grudnia odwiedziły nas alpaki. Są to południowoamerykańskie, trawożerne ssaki parzystokopytne z rodziny wielbłądowatych.  Zwierzęta udomowione, hodowane dla wełny i mięsa, przypominają nieco lame, ale są od niej mniejsze i z budowy ciała bardziej podobne do owcy.  Wykorzystuje się je również w terapii z dziećmi. To już druga wizyta tych przemiłych zwierząt.  Za każdym razem dostarczyły nam wiele radości.  Przyjemnie było przytulać ich miękkie futro , patrzeć w piękne wielkie oczy. To bardzo towarzyskie zwierzęta. Wprowadzają spokój i poczucie bezpieczeństwa.  Z przyjemnością uczestniczyliśmy w tej  nietypowej lekcji przyrody. Opr. M. Radke

 

Kosmiczne zajęcia 

{phocagallery view=category|categoryid=771|imageid=10115|float=left|pluginlink=1}W ramach zajęć przyrodniczych uczniowie klas VI poznali Kosmos oraz Układ Słoneczny. Zafascynowani  tematem przystąpili do działania. Wykonując makiety Układu Słonecznego oraz projektując pojedyncze planety dali upust swojej wyobraźni. Efekt działań prezentowali na forum klasy omawiając  sposób wykonania projektu. Wszystkie projekty zostały wyeksponowane na wystawie w holu szkolnym. Opr. zdj.  M. Bartosik

 

KONKURSY EKOLOGICZNE W SP11

Nauczyciel przyrody ogłasza konkursy ekologiczne. Do wygrania super niespodzianki!!. Zbieraj nakrętki i baterie. Przynoś do szkoły, zbieraj punkty i wygraj nagrody!!!

 bat

nak

Lekcja i jesienny spacer po lesie

{phocagallery view=category|categoryid=756|imageid=9888|float=left|pluginlink=1}W poniedziałek 19.10.2015 uczniowie  SP11 pojechali do Nadleśnictwa w Koninie. Z wielkim zainteresowaniem uczestniczyli w lekcji przyrody. Poznali wiele ciekawostek, uczyli się rozpoznawać gatunki drzew i krzewów oraz z zaangażowaniem brali udział w konkursach. Nasi uczniowie przekonali się, ze las kryje w sobie wiele tajemnic i niespodzianek i warto o niego dbać. Opr. M. Radke zdj. E. Kubsik

 

Kopalnia soli w Kłodawie

{phocagallery view=category|categoryid=746|imageid=9744|float=left|pluginlink=1}06 października 2015 roku uczniowie klas IV -VI wybrali się na wycieczkę do Kłodawy. Głównym celem tej wyprawy była kopalnia  wydobywająca złoża naturalnej soli kamiennej o barwie białej oraz unikalnej różowej, powstałej ponad 200 mln lat temu z odparowania mórz i oceanów. Sól wydobywana w Kłodawie znajduje zastosowanie jako  kuchenna, dla przemysłu spożywczego, dla rolnictwa, dla przemysłu chemicznego. W Kłodawie czynna jest najgłębsza na świecie podziemna trasa turystyczna na poziomie 600 – 750 metrów pod ziemią. Żeby się tam dostać trzeba zjechać windą. Zjazd windą na poziom 600 m pod powierzchnią ziemi z prędkością 6 m/s pozostawił niezapomniane wrażenia.!!! Wszyscy otrzymaliśmy pamiątkowe bryłki soli, których smaku oczywiście większość z nas próbowała. Urok i tajemniczość Kopalni Soli w Kłodawie wywarły na nas niesamowite wrażenia. Okazało się, że wcale nie trzeba daleko szukać atrakcji turystycznych, bo znajdują się one w naszym regionie. Była to fascynująca i niezapomniana podróż do wnętrza Ziemi. 
Opr. M. Bartosik, zdj. Ewa Kubsik

 

LEKCJA OTWARTA  JĘZYKA ANGIELSKIEGO I PRZYRODY 

{phocagallery view=category|categoryid=742|imageid=9662|float=left|pluginlink=1}9 października 2015r. w naszej szkole można było obejrzeć niecodzienną lekcję języka angielskiego i przyrody, której tematem była „Nowa piramida żywieniowa oraz zasady zdrowego odżywiania się”. Uczniowie klasy VI identyfikowali poszczególne piętra piramidy, intuicyjnie dopasowywali angielskie nazwy, układali zdrowe menu dla swojego rówieśnika w j. angielskim. Mieli także okazję  obejrzeć ciekawy eksperyment z wykorzystaniem mleka i coca coli.  Na lekcji zastosowano nowoczesną metodę nauczania – CLIL – Content and Language Integrated Learning, która polega na integrowaniu treści zawartych w podstawie programowej np. przyrody z językiem obcym. Lekcję poprowadziły panie Ewa Kubsik i Marlena Bartosik. 

 

Otwarta lekcja przyrody

{phocagallery view=category|categoryid=718|imageid=9348|float=left|pluginlink=1}26 maja w SP11 odbyła się otwarta lekcja przyrody w klasie V, na którą zostali zaproszeni : doradca metodyczny MODN w Koninie p. Urszula Szymańska,  nauczyciele uczący w konińskich placówkach, a także w  SP11. Celem lekcji było rozpoznawanie gatunków drzew i krzewów rosnących w szkolnym ogrodzie botanicznym. Lekcja rozpoczęła się w ogrodzie, uczniowie mieli do wykonania zadania określone w kartach obserwacji. Po zebraniu materiału wrócili do pracowni przyrodniczej. Na stolikach znajdowały się liście drzew i krzewów. Zadaniem uczniów było dopasowanie liści do danego gatunku, kalkowanie liści, przypomnienie budowy drzewa, podział gatunkowy drzew. Lekcję prowadziła p. Marlena Bartosik nauczyciel przyrody w SP11.

 

Zwierzęta w pracowni przyrody

{phocagallery view=category|categoryid=684|imageid=8885|float=left|pluginlink=1}W klasopracowni przyrody mieszkają dwa małe zwierzątka: królik Czaruś oraz chomik Edek. Szybko zaaklimatyzowały się w klasie, nie przeszkadza im ani hałas, ani tłum uczniów. Czaruś chętnie biega po klasie podczas lekcji. Upodobał sobie półkę,  na której spędza dużo czasu. Na weekendy zabierany jest do domu przez chętnego ucznia. To miłe zwierzątko jest maskotką klasy V.

Chomik Edek – zwierzątko klasy VI – szary, malutki, ale bardzo zwinny wychodzi z domku w momencie, kiedy uczniowie wchodzą na zajęcia do klasy. Urządza wtedy zabawę na kołowrotku lub wspinaczkę po górnej części klatki. Uczniowie, opiekując się i obserwując zwierzątka, zdobywają informacje o warunkach i wymaganiach życiowych oraz  poznają budowę, sposób zachowania, odżywiania i sposoby pielęgnacji małych pupili.

Opr. i zdj. M. Bartosik

 

W KRAINIE PRĄDU ELEKTRYCZNEGO – lekcja przyrody w klasie IV 

{phocagallery view=category|categoryid=668|imageid=8710|float=left|pluginlink=1}W środę 11 marca 2015 roku na lekcji przyrody w klasie IV uczniowie realizowali temat : „Czy możliwe jest życie bez elektryczności”. Pracując w grupach dyskutowali nad zagadnieniami: „Do czego używamy prądu elektrycznego”, „Jakie korzyści mamy z prądu elektrycznego” oraz  „Jak prąd elektryczny zmienił życie ludzi”. Z opracowań uczniów został wykonany plakat zbiorowy, który zawiesiliśmy w klasopracowni przyrody. Na podsumowanie zajęć uczniowie z zestawów szkolnych budowali  układy zamknięte składające się ze źródła prądu i odbiornika prądu a także z przewodów, które przewodzą prąd elektryczny. Była to ciekawa i praktyczna lekcja.

 Opr. i zdj. Mirosława Gabryszak 

Praktyczne lekcje przyrody w klasie IV

{phocagallery view=category|categoryid=632|imageid=8269|float=left|pluginlink=1}Uczniowie klasy IV podczas realizacji tematów związanych z pogodą wykonali przyrządy służące do pomiaru składników pogody: wiatromierze oraz deszczomierze. Z tych pomocy dydaktycznych korzystaliśmy na lekcjach przyrody. Po zrealizowaniu tematów  związanych  z pogodą zrobiliśmy wystawę naszych prac na korytarzu szkolnym. Opracowanie i zdjęcia: M. Gabryszak

 

Polecam miasto nadmorskie, ponieważ…..

{phocagallery view=category|categoryid=629|imageid=8249|float=left|pluginlink=1}Uczniowie klasy V w ramach projektu przyrodniczego wykonali plakaty promujące nadmorskie miasta. Możemy poczytać o Gdańsku, Sopocie, Helu oraz o Świnoujściu. Przepiękne rysunki, estetyczne opisy i kolorowe widokówki sprawiły, że powiało wakacyjnym, nadmorskim powietrzem i niejeden z nas poczuł nadmorską bryzę. Zapraszam do galeria zdjęć. Opr. i zdj. M. Bartosik 

Dokarmiamy ptaki zimą

{phocagallery view=category|categoryid=623|imageid=8203|float=left|pluginlink=1}Zima to trudny czas dla ptaków,  z naszą pomocą przetrwają go łatwiej. Ptaki, które pozostają u nas na zimę, mają teraz kłopot ze znalezieniem pokarmu, dlatego uczniowie SP11 przychodzą im z pomocą. Bez nich mogą nie przeżyć długiego okresu chłodu i głodu. Uczniowie klasy V wraz z nauczycielem  przyrody na zajęciach dodatkowych wyszli dokarmić ptaki. Sukcesywnie zaopatrują karmniki na dziedzińcu szkolnym w karmę dla ptaków aby przetrwały zimę.  Zapraszam do galerii zdjęć.

Opr. i zdj. M. Bartosik

ptaki zimą 

Przygoda z mapą

{phocagallery view=category|categoryid=622|imageid=8192|float=left|pluginlink=1}W klasie V przyroda to poznawanie wszystkich zakątków Polski. Nasz kraj jest tak piękny, że każdy uczeń klasy V chce wiedzieć więcej o swojej ojczyźnie. Klasa V na zajęciach z przyrody ćwiczyła pracę z mapą w ramach powtórzenia działu o pasie pobrzeża polskiego. Zadaniem uczniów było zaznaczanie na mapie konturowej jezior i rzek na północy kraju, Parków Narodowych, Nizin nadmorskich, miast nad Bałtykiem. Uczniowie byli tak pochłonięci pracą, że gdy zadzwonił dzwonek nie chcieli opuścić sali na przerwę. Ich zaangażowanie można zobaczyć w galerii zdjęć, do której zapraszam. Opr. zdj. M. Bartosik

 

POZNAJEMY ROŚLINY NASZEJ OKOLICY

 Uczniowie klasy IV na lekcjach przyrody wykonali zielniki roślin występujących w najbliższej okolicy. Zbiory roślin zawierają: liście drzew, krzewów oraz rośliny zielne występujące na polach i łąkach. Z zielników zrobiliśmy wystawę na korytarzu szkolnym.

Opracowała: M. Gabryszak, Zdjęcia: M. Bartosik

 

zielnik1  zielnik2

 

Rzuć palenie razem z nami

{phocagallery view=category|categoryid=590|imageid=7775|float=left|pluginlink=1}Klasa VI wraz z nauczycielem przyrody p. Marleną Bartosik wykonywała plakaty dotyczące szkodliwości palenia papierosów. Układali rymowanki, tworzyli wiersze i hasła namawiające do rzucenia palenia. Lekcje zorganizowano w ramach obchodów akcji „RZUĆ PALENIE RAZEM Z NAMI”. Celem było:

– promowanie zdrowego, wolnego od dymu tytoniowego stylu życia;

– motywowanie osób uzależnionych od nikotyny do rzucenia palenia papierosów;

– zwrócenie uwagi opinii publicznej na problem palenia tytoniu, ze szczególnym

uwzględnieniem palenia biernego;

 – kreowanie zdrowia, jako wartości.

Opr. zdj. Marlena Bartosik

Jak płynie prąd?

{phocagallery view=category|categoryid=576|imageid=7573|float=left|pluginlink=1}Na to pytanie odpowiadali ostatnio uczniowie klasy VI na zajęciach przyrody. Badaliśmy wspólnie przepływ prądu elektrycznego. Budowaliśmy układy zamknięte składające się ze źródła prądu i odbiornika prądu a także z przewodów, które przewodzą prąd elektryczny. Dzięki tym doświadczeniom poznaliśmy przedmioty, które świetnie przewodzą prąd. To była bardzo ciekawa lekcja przyrody.

Opr. zdj. Marlena Bartosik

 

Praca w grupach – super nauka 🙂

{phocagallery view=category|categoryid=575|imageid=7568|float=left|pluginlink=1}Przekonali się o tym uczniowie klasy VI gdzie na zajęciach z przyrody w grupach opracowywali zanieczyszczenia środowiska, segregację śmieci i recykling. Tworzyli zasady dbania o naszą planetę. Praca w grupach była bardzo udana. Uczniowie wypracowali świetne plakaty, które teraz służą jako materiał na gazetce ściennej przed salą przyrodniczą.

Opr. i zdj. Marlena Bartosik

 

Orientujemy mapę okolicy.

Na zajęciach przyrody uczniowie klasy V uczyli się jak orientować mapę w terenie. Największy problem sprawiło dzieciom ułożenie ramki mapy z igłą kompasu. W efekcie końcowym wszyscy uczniowie zaliczyli zadanie. Myślę, że nasi uczniowie poradziliby sobie, gdyby znaleźli się w obcym terenie i musieliby poszukać drogi do domu 😉 .

Opr. i zdj. Marlena Bartosik

mapa1 mapa2

ZBIERAJ Z NAMI I BĄDŹ EKO!!!

baterie11

makulatura11

nakrętki