Inteligencje wielorakie
Jest wiele różnych sposobów, aby być człowiekiem inteligentnym. Nie ma żadnego standardu, który określającego atrybuty, które jednoznacznie potwierdzają inteligencję człowieka. Każda osoba posiada wszystkie osiem rodzajów inteligencji, ale one funkcjonują w indywidualny, niepowtarzalny sposób. Niektórzy ludzie mają wysoko rozwinięte wszystkie rodzaje inteligencji, niektórzy tylko kilka. Większość ludzi jest gdzieś w środku. Zdolności są odkrywane stopniowo, niektóre mogą być jeszcze nieodkryte. Wszystkie rodzaje inteligencji współpracują ze sobą. żadna nie istnieje indywidualnie.
Teoria inteligencji wielorakich Howarda Gardnera ukazująca wyjątkowość i niepowtarzalność każdego człowieka stała się podstawą do zmiany sposobu myślenia o edukacji w wielu krajach. Profesor podważył tezę o istnieniu tylko jednego rodzaju inteligencji – który można zmierzyć przy użyciu testów – prezentując w zamian wachlarz wielu inteligencji odrębnych ale równoprawnych. Badania wykazują, że najbardziej pożądanymi rodzajami inteligencji w tradycyjnych szkołach są językowa i matematyczno – logiczna pozostałe są pomijane, a ich rozwój nie jest wspierany w sposób przemyślany i celowy. Teoria Gardnera zmierza do tego, aby rozwijać indywidualne talenty i zainteresowania każdego ucznia oraz tworzyć dla niego optymalny – dostosowany do wiodących inteligencji – profil uczenia się.
Gardner zidentyfikował osiem rodzajów inteligencji człowieka. Nie chodziło mu jednak
o dokładną liczbę rodzajów inteligencji, ale o biologiczny potencjał, jaki posiada każdy człowiek. Każdy z nas ma bowiem osobisty profil zdolności, z którym się urodził i własne możliwości ich rozwoju.
Gardner wyróżnił następujące rodzaje inteligencji:
a) inteligencja kinestetyczna (ruchowa) – umiejętność wyrażania uczuć, pomysłów, rozwiązywania problemów. Są to zdolności fizyczne takie jak: koordynacja ruchów, giętkość, poruszanie się.
b) inteligencja intrapersonalna – zdolność do rozumienia siebie, swoich zalet, słabości, nastrojów, pragnień intencji. To także umiejętność rozumienia różnic i podobieństw do innych ludzi rozumienia swojego postępowania.
c) inteligencja interpersonalna – to zdolność rozumienia innych, ich zachowań, nastrojów, uczuć, motywacji.
d) inteligencja lingwistyczna (językowa) – jest to umiejętność stosowania słów w mowie i w piśmie. Obejmuje ona umiejętność gromadzenia i zapamiętywania informacji.
e) inteligencja logiczno-matematyczna – jest to zdolność rozumienia liczb, posługiwania się nimi, dostrzeganie zależności, przyczyn, skutków, myślenia abstrakcyjnego.
f) inteligencja muzyczna – to zdolność do rozróżniania rytmu, melodii, tempa, dźwięków otaczającego świata. To także umiejętność rozpoznawania i odtwarzania piosenek, melodii.
g) inteligencja przestrzenna – to zdolność rozumienia formy, kształtu, płaszczyzny, koloru, linii, wielkości. Obejmuje ona także umiejętność graficznego, czy przestrzennego przedstawiania zjawisk.
h) inteligencja przyrodnicza – zdolność do rozpoznawania i klasyfikowania roślin, minerałów, zwierząt, skał. To także umiejętność rozpoznawania zjawisk kulturowych.
Jeśli dominującą inteligencją dziecka jest inteligencja ruchowa to:
wykorzystuje ruch w sposób celowy i świadomy
ma dobrą koordynacje ruchową
lubi ćwiczenia fizyczne i zabawy ruchowe
potrafi własnym ciałem wyrażać emocje
często podczas rozmowy gestykuluje i używa mowy ciała
szybko uczy się nowych sprawności ruchowych np. jazdy na rowerze
jest uzdolniony manualnie i sprawnie posługuje się przedmiotami
Jeśli Twoją dominującą inteligencją dziecka jest inteligencja intrapersonalna to:
woli bawić się i pracować samodzielnie, niż w grupie
dobrze zna oraz wykorzystuje swoje mocne strony
samodzielnie buduje wewnętrzną motywacje
jest zaradny, niezależny,
lubi decydować o swoich sprawach i potrafi wyrażać swoje uczucia
posiada umiejętność kierowania swoim postępowaniem
patrzy na świat ze swojego punktu widzenia
Jeśli Twoją dominującą inteligencją dziecka jest inteligencja interpersonalna to:
posiada zdolność patrzenia na świat z punktu widzenia innej osoby i współodczuwania
potrafi pracować w zespole
ma naturalne zdolności przywódcze
jest komunikatywny i potrafi słuchać innych
łatwo nawiązuje kontakty społeczne i dba o dobre relację z innymi osobami
zachowuje asertywność przy konfrontacji, potrafi negocjować, rozwiązywać konflikty
Jeśli Twoją dominującą inteligencją dziecka jest inteligencja językowa to:
lubi mówić i potrafi aktywnie słuchać
posiada bogaty zasób słownictwa i wypowiada się w barwny sposób
potrafi samodzielnie tworzyć oryginalne historie
łatwo uczy się nowych słów, także w obcych językach
ma dobrą pamięć do imion, nazwisk, nazw geograficznych
z łatwością zapamiętuje wiersze, fragmenty prozy
lubi czytać
łatwo zapamiętuje symbole, np. kształty liter
Jeśli Twoją dominującą inteligencją dziecka jest inteligencja matematyczno – logiczna to:
potrafi szeregować, wnioskować i klasyfikować zgodnie z jakąś zasadą lub cechą
dostrzega związki przyczynowo – skutkowe i myślisz logicznie
zadaje wiele pytań dotyczących otaczającego świata
jest dociekliwy i kreatywnie rozwiązuje problemy
poznaje świat poprzez eksperymentowanie i doświadczanie
chętnie bawi się w gry logiczne i rozwiązuje zagadki
Jeśli Twoją dominującą inteligencją dziecka jest inteligencja muzyczna to:
potrafi łączyć muzykę z emocjami i własnym nastrojem
ma poczucie rytmu i jest wrażliwy na wszelkie dźwięki
z łatwością zapamiętuje rytmy oraz rymy
lubi śpiewać, słuchać muzyki, posiada dobry słych muzyczny
chętnie uczy się przy muzyce i próbuje grać na instrumentach
ma swoje ulubione piosenki, utwory i melodie
próbuje wydobywać dźwięki z przedmiotów nie muzycznych
Jeśli Twoją dominującą inteligencją dziecka jest inteligencja wizualno-przestrzenna to:
jest wrażliwy na kształty, obrazy, przestrzeń, kolory
ma zdolność dostrzegania szczegółów otaczającego świata
ma dobrą pamięć obrazową i bogatą wyobraźnie
lubi rysować, rzeźbić, wycinać, lepić, modelować, tworzyć przestrzenne formy
dysponuje dobrze rozwiniętym zmysłem dotyku
ma znakomitą orientację przestrzenną
lubi rozkładać na części różne przedmioty aby sprawdzić jak działają
Jeśli Twoją dominującą inteligencją dziecka jest inteligencja przyrodnicza to:
jest ciekawy świata i zafascynowany światem przyrody
lubi samodzielnie eksperymentować i doświadczać
jest zainteresowany zjawiskami przyrodniczymi, fizycznymi, chemicznymi
dostrzega zależności oraz wzorce w przyrodzie i otaczającym świecie
obserwuje, rozpoznaje, kategoryzuje obiekty przyrody żywej i nieożywionej
lubi zajęcia i zabawy związane z przebywaniem na powietrzu
Wyszukała M.Maćkowiak, źródło www. www.sp17.net.pl