Obrazek przedstawia tablicę szkolną z napisem: "Egzamin ósmoklasisty".

Szanowni Państwo!

Chcielibyśmy przedstawić Państwu najważniejsze informacje dotyczące organizacji egzaminu ósmoklasisty. 

Egzamin ósmoklasisty jest egzaminem obowiązkowym, co oznacza, że każdy uczeń musi do niego przystąpić, aby ukończyć szkołę. Nie jest określony minimalny wynik, jaki uczeń powinien uzyskać, dlatego egzaminu ósmoklasisty nie można nie zdać.

W roku szkolnym 2021/2022 egzaminy ósmoklasisty odbędą się w następujących dniach: 

język polski – 24 maja 2022 r. (wtorek) – godz. 9:00 (trwa 120 minut),

matematyka – 25 maja 2022 r. (środa) – godz. 9:00 (trwa 100 minut),

język obcy nowożytny – 26 maja 2022 r. (czwartek) – godz. 9:00 (90 minut).

Egzamin weryfikuje wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej w odniesieniu do przedmiotów egzaminacyjnych nauczanych w klasach I–VIII szkoły podstawowej. Jego wyniki będą brane pod uwagę podczas rekrutacji do szkół średnich.

Uczeń, który jest laureatem lub finalistą olimpiady przedmiotowej wymienionej w wykazie olimpiad lub laureatem konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim i ponadwojewódzkim, organizowanych z zakresu jednego z przedmiotów objętych egzaminem ósmoklasisty, jest zwolniony z egzaminu z danego przedmiotu. Zwolnienie jest równoznaczne z uzyskaniem z przedmiotu najwyższego wyniku. Laureaci i finaliści konkursów przedmiotowych mają pierwszeństwo podczas rekrutacji do wybranych szkół ponadpodstawowych.

Ważne daty dotyczące egzaminu ósmoklasisty w roku szkolnym 2021/2022

Dyrektor szkoły lub upoważniony przez niego nauczyciel
zobowiązany jest do zapoznania uczniów i ich rodziców
z możliwymi dostosowaniami warunków i form
przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty.
28 września
Rodzice (prawni opiekunowie) ucznia składają
dyrektorowi szkoły pisemną deklarację dotyczącą
przystąpienia do egzaminu z jednego z języków obcych
nowożytnych, którego uczeń uczy się w szkole jako
przedmiotu obowiązkowego.
Najpóźniej do 30 września
Rodzice ucznia (dotyczy uczniów o specjalnych
potrzebach edukacyjnych) przedkładają Dyrektorowi
szkoły opinię Poradni Psychologiczno Pedagogicznej,
w tym specjalistycznej, o specyficznych trudnościach
w uczeniu się (jeżeli dokument nie był złożony wcześniej).
Jeżeli dokument zostanie wydany przez Poradnię po tym
terminie, należy go złożyć niezwłocznie po otrzymaniu.
Do 15 października
Rodzice ucznia składają Dyrektorowi szkoły
zaświadczenie o stanie zdrowia ucznia wydane przez
lekarza, uprawniające do dostosowania warunków i form
przeprowadzania egzaminu.
Do 15 października  
Dyrektor szkoły przekazuje rodzicom ucznia pisemną
informację o sposobie dostosowania warunków lub form przeprowadzania egzaminu przyznanych uczniowi przez
radę pedagogiczną. W ciągu trzech dni roboczych (nie
później niż do 26 listopada) od otrzymania tej informacji
rodzice składają oświadczenie o korzystaniu albo
niekorzystaniu ze wskazanych sposobów dostosowania
warunków lub formy przeprowadzania egzaminu.
Jeżeli konieczność dostosowania warunków i form
egzaminu nastąpi po 20 listopada – Dyrektor szkoły
niezwłocznie zawiadamia rodziców ucznia oraz
Dyrektora Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej
o przyznanych przez radę pedagogiczną dostosowaniach.
Do 22 listopada
Termin ogłaszania wyników egzaminu ósmoklasisty.1 lipca 2022 r.
Termin wydania uczniom zaświadczeń o szczegółowych
wynikach egzaminu ósmoklasisty.
8 lipca 2021 r.

Do egzaminu w terminie dodatkowym (13, 14 i 15 czerwca 2022 roku) przystępuje uczeń, który nie przystąpił do egzaminu w terminie głównym z ważnych przyczyn losowych lub zdrowotnych.

Ważne ! 

Jeżeli Państwa dzieci zażywają stałe leki i taka konieczność może się zdarzyć podczas egzaminu, to prosimy o dostarczenie Dyrektorowi szkoły oświadczenia lub zaświadczenia od lekarza o konieczności przyjmowania leku oraz dostarczenie Dyrektorowi szkoły przed egzaminem lek, najpóźniej do 23 maja do godziny 13.00.

Pomocne strony internetowe: 

https://www.oke.gda.pl/index.php?page=egzamin-osmoklasisty
https://www.nowaera.pl/egzaminosmoklasisty

DOSTOSOWANIE WARUNKÓW I FORM PRZEPROWADZANIA EGZAMINU ÓSMOKLASISTY DO POTRZEB EDUKACYJNYCH I MOŻLIWOŚCI PSYCHOFIZYCZNYCH ZDAJĄCYCH

1. Dostosowanie formy przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty polega na przygotowaniu odrębnych arkuszy egzaminacyjnych dostosowanych do:

 a) rodzaju niepełnosprawności ucznia, posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność LUB

b) potrzeb ucznia, któremu ograniczona znajomość języka polskiego utrudnia zrozumienie czytanego tekstu (dotyczy egzaminu z języka polskiego i matematyki) –na podstawie pozytywnej opinii rady pedagogicznej.

2. Arkusze w dostosowanej formie są przygotowywane dla uczniów:

a) z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera

b) z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim 

c) słabowidzących 

d) niewidomych

e) słabosłyszących i niesłyszących

f) z afazją

g)  z niepełnosprawnością ruchową spowodowaną mózgowym porażeniem dziecięcym

h) którym ograniczona znajomość języka polskiego utrudnia zrozumienie czytanego tekstu (dotyczy egzaminu z języka polskiego i matematyki)

i) z niepełnosprawnościami sprzężonymi.

3. Dostosowanie warunków przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty polega między innymi na:

a) zapewnieniu uczniowi miejsca pracy odpowiedniego do jego potrzeb edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych 

b) odpowiednim przedłużeniu czasu przewidzianego na przeprowadzenie egzaminu ósmoklasisty z danego przedmiotu lub przedmiotów 

c) wykorzystaniu odpowiedniego sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych

d) zminimalizowaniu ograniczeń wynikających z niepełnosprawności, niedostosowania społecznego lub zagrożenia niedostosowaniem społecznym ucznia

e) ustaleniu zasad oceniania rozwiązań zadań wykorzystywanych do przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty uwzględniających potrzeby edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne ucznia

f) zapewnieniu obecności i pomocy w czasie egzaminu ósmoklasisty nauczyciela wspomagającego ucznia w czytaniu i/lub pisaniu lub specjalisty odpowiednio z zakresu danego rodzaju niepełnosprawności, niedostosowania społecznego lub zagrożenia niedostosowaniem społecznym, jeżeli jest to niezbędne do uzyskania właściwego kontaktu z uczniem i/lub pomocy w obsłudze sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych.

4. Dokumenty, na podstawie których przyznawane jest dostosowanie formy lub warunków przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty, to:

a) orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność

b) orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niedostosowanie społeczne lub zagrożenie niedostosowaniem społecznym

c) orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania

d) zaświadczenie o stanie zdrowia wydane przez lekarza

e) opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, o specyficznych trudnościach w uczeniu się w tym z: dysleksją, dysgrafią, dysortografią, dyskalkulią

f) pozytywna opinia rady pedagogicznej w przypadku uczniów:

– objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole ze względu na trudności adaptacyjne związane z wcześniejszym kształceniem za granicą, zaburzenia komunikacji językowej lub sytuację kryzysową lub traumatyczną

– cudzoziemców, którym ograniczona znajomość języka polskiego utrudnia zrozumienie czytanego tekstu.

UWAGA !!! Sposób przeprowadzenia i organizacji egzaminu ósmoklasisty w 2022 roku może zostać zmodyfikowany, jeżeli będzie to konieczne ze względu na zapewnienie bezpieczeństwa sanitarnego w związku z COVID-19.