Czytanie ze zrozumieniem to przepustka do sukcesu. Jeżeli chcesz się przekonać, czy rozumiesz, co czytasz to wykonaj poniższe ćwiczenia i przynieś wypełnione na zajęcia. Razem sprawdzimy czy dobrze wykonałeś zadanie. Powodzenia!

Mariola Gostyńska

……………………………

Rodzice Joli mają niewielką działkę. Na jej tyłach rosną jabłonie, śliwy, brzoskwinie, porzeczki i agrest. Po altance wspina się winorośl. Cała prawa strona działki to ogródek warzywny. Przed altanką kwitną astry i cynie.

Tydzień temu, wyjeżdżając na działkę, Jola zabrała ze sobą koty: Milusia i Melę. Mama Joli zrywała jabłka, które w tym roku tak pięknie obrodziły i wyglądały jak czerwone kule. Tata obcinał dorodne, granatowe kiście winogron, a Jola zbierała ostatnie pomidory. Koty biegały to tu, to tam. Mela nawet trochę przeszkadzała, bo wskakiwała do koszyka Joli. Po kilku minutach znudziła ją ta zabawa i gdzieś sobie poszła. Później słychać było odgłosy jej dobrej zabawy, a z altanki wytoczył się wiklinowy kosz i stanął na trawniku do góry dnem.

Gdy kosze były pełne owoców, rozpoczęły się poszukiwania Meli.

Otocz kółkiem literkę przy poprawnej odpowiedzi.

      1. Co mają rodzice Joli?
      2. a.Mały  sad

        b. Niewielką  działkę

        c. Pole uprawne

      1. Jakie zwierzęta zabrała ze sobą Jola?
      2. a.Dwie  kozy

        b. Małe  szczeniaczki

        c. Dwa  koty

      1. Jakie imiona noszą ulubione zwierzęta Joli?
      2. a.Milusia  i Mela

        b. Mela i Milka

        c. Burcio i Milusia

      1. Jakie drzewa rosną na działce rodziców Joli?
      2. a. Jabłonie, grusze, śliwy

        b. Jabłonie, brzoskwinie, wiśnie

        c. Jabłonie, śliwy, brzoskwinie

      1. Co w ogrodzie wyglądało jak czerwone kule?
      2. a.Czerwone  buraczki

                b.Jabłka

                c. Brzoskwinie

         6. Jak bawiła się Mela?

               a. Strącała  jabłka z gałęzi

               b. Łowiła  myszki

             c. Wskakiwała  do koszyka

              7. Gdzie kwitną astry i cynie? Podkreśl odpowiedź na pytanie w tekście opowiadania.

               8. Napisz, gdzie Twoim zdaniem, można znaleźć Melę?

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

                9.Nadaj własny tytuł opowiadaniu i zapisz go nad tekstem.

                                               Sprawdź, czy potrafisz czytać ze zrozumieniem. Powodzenia!

 

 

 

PAJĘCZE SAMOLOTY

Mały pajączek siedząc na grudce ziemi prządł wytrwale długą nitkę. Biała nić trzepotała się na jesiennym wietrze, ale nawet wiatr nie mógł jej rozerwać, taka była mocna.

— Co ty robisz? Nowe sieci na nas? — spytała duża szafirowa mucha siadając niedaleko pajączka.

— Nie, to nie sieć, to samolot.

— Samolot? A po cóż ci samolot? Może wybierasz się do ciepłych krajów jak ptaki?

— Nie, nie tak daleko — odpowiedział spokojnie pajączek zwijając jeden koniec nitki w mały kłębuszek, podczas gdy drugi powiewał już w górze. — Lecę szukać lepszego mieszkania na zimę.

Ledwie skończył to mówić, gdy wiatr oderwał od grudki ziemi biały kłębuszek i uniósł go w górę wraz z pajączkiem.

— Do widzenia! — zawołał pajączek z daleka i znikł z oczu muchom, trzmielom i osom zgromadzonym na łące.

Nad łąką przesuwały się jedna za drugą białe pajęcze nici z uczepio­nymi do nich pajączkami.

— Patrzcie! Babie lato!  — wołały idące drogą dzieci i chwytały czepiające się ubrań i włosów białe nici.

 

 

Otocz kółkiem literkę przy której znajdziesz poprawną odpowiedź.

      1. Jakie zwierzątko przędło nitkę?
      2. a. pajączek,

        b.gąsienica jedwabnika,

        c.mucha.

      1. Dokąd wybierał się pajączek?
      2. a.do ciepłych krajów,

        b. szukać lepszego mieszkania na zimę,

        c. obserwować łąkę z lotu ptaka.

      1. Co pomaga pajączkom w podróży?
      2. a.strugi deszczu,

        b. muchy, trzmiele i osy,

        c.wiatr.

      1. Pajęcze samoloty to:
      2. a. cienka, lekka pajęczynka,

        b. białe nici,

        c. niewielkie latawce.

      1. Babie lato w opowiadaniu to:
      2. a. obraz „Babie lato” J. Chełmońskiego

        b. pora roku – wczesna jesień,

      c. unoszące się na wietrze małe pajączki na kłębkach pajęczyny.

Narysuj ilustrację do przeczytanego tekstu.