Kampania edukacyjna i społeczna zapoczątkowana we wrześniu we francuskojęzycznych szkołach kantonu Vaud konfederacji Szwajcarskiej ze stolicą w Lozannie stała się inspiracją do wdrożenia innowacji „Cisza, czytamy!”„Silence, on lit!” przez panią Marlenę Bartosik nauczyciela biblioteki SP11 w Koninie. To fantastyczny pomysł na ciszę, relaks w trakcie ciężkiego dnia w szkole a także wyjście naprzeciw wymogom edukacyjnym zawartym w aktualnej podstawie programowej dla II etapu edukacyjnego.Uczniom najbardziej brakuje czasu na czytanie książek nie będących lekturami. Czytają tylko lektury i to niestety nie wszyscy. Dlatego też główną przyczyną opracowania innowacji z zakresu czytelnictwa była potrzeba stworzenia możliwości uczniom czytania książek o dowolnej tematyce, książek które sobie sami wyszperają, wypożyczą, które są odpowiedzią na ich zainteresowania i pasje.
Adresatami innowacji są uczniowie klas I-VIII. Czas realizacji innowacji obejmuje rok szkolny 2019/2020 z możliwością jej kontynuowania w następnym roku szkolnym. Zajęcia innowacyjne odbywać się będą w ramach zajęć obowiązkowych, raz w tygodniu przez 15 minut. Niniejsza innowacja ma zachęcać i motywować uczniów do rozwijania swoich zainteresowania i właściwego gospodarowania swoim wolnym czasem, który zabiera im telewizja, komputer i Internet. Głównym celem innowacji jest kształcenie kompetencji czytelniczych na I i II etapie edukacyjnym . To budowanie nawyków czytelniczych i rozwijanie zamiłowania do literatury, popularyzowanie czytelnictwa, zaktywizowanie do twórczego wysiłku i integrowanie społeczności szkolnej. Innowacja ma też na celu wdrożenie dzieci do częstych kontaktów z książką, Polubienie przez dzieci czytania, rozwijanie wyobraźni oraz wskazywanie uczniom piękna i wartości książek. Jeden raz w tygodniu, jedna godzina lekcyjna (według harmonogramu) 15 minut przed końcem lekcji uczniowie będą czytać, w absolutnej ciszy wybraną przez siebie książkę. Niedozwolone są tylko podręczniki szkolne i czasopisma. Wszyscy czytają w ciszy, bez rozmów z nauczycielem i kolegą, w dowolnie wybranej przez siebie pozycji. Przynoszą książkę z domu lub wypożyczają z biblioteki. Nauczyciel też czyta, dając dobry przykład. Uczniowie wzbogacają swoje słownictwo, uczą się opowiadać o przeczytanej książce, wzmacniają pozytywne relacje z rówieśnikami a także ćwiczą skupienie uwagi. Tylko 15 minut nad książką pozwoli im się wyciszyć i odpocząć. Za nami pierwszy dzień akcji „Cisza Czytamy!”. Jak było sami zobaczcie w fotorelacji.
Marlena Bartosik