Cechy przewodniczącego i zastępcy:

  • Zdolności przywódcze
  • Umiejętność kierowania zespołem
  • Umiejętność prowadzenia dyskusji
  • Szacunek dla dorosłych
  • Umiejętność nawiązywania współpracy i dialogu z wychowawcą i innymi pracownikami szkoły
  • Pracowitość i bezinteresowność
  • Poczucie odpowiedzialności

Cechy skarbnika:

  • Skrupulatność
  • Pracowitość i obowiązkowość
  • Dobrze opanowana umiejętność liczenia pieniędzy
  • Uczciwość

Cechy kronikarza:

  • Systematyczność i obowiązkowość
  • Pracowitość
  • Dobra umiejętność pisania dowolnych tekstów
  • Estetyka i czytelność pisma
  • Pomysłowość
  • Zdolności plastyczne
  • Bezinteresowność

Zadania przewodniczącego:

  • Kierowanie pracami samorządu klasowego
  • Rozdzielanie zadań pomiędzy poszczególnych uczniów w klasie
  • Współpraca z wychowawcą
  • Reprezentowanie klasy na terenie szkoły

Zadania zastępcy:

  • Pomoc przewodniczącemu w pełnieniu jego obowiązków
  • Zastępowanie przewodniczącego w czasie jego nieobecności
  • Gotowość na przejęcie roli przewodniczącego

Zadania skarbnika:

  • Współpraca z wychowawca i przewodniczącym w sprawach finansowych
  • Prowadzenie zbiórek pieniędzy na wyznaczone wcześniej cele (drobne kwoty)
  • Pilnowanie terminów składek przez poszczególnych uczniów (np.: na mleko, do kina itp.)
  • Pomoc wychowawcy w gromadzeniu rachunków (wklejanie do specjalnego zeszytu, opisywanie ich)

Zadania kronikarza:

  • Prowadzenie kroniki klasowej
  • Zachęcanie innych uczniów w klasie do wpisywania treści czy wykonywania ilustracji w kronice
  • Opisywanie zdjęć w kronice

Zadania nauczyciela prowadzącego samorząd klasowy:

  • Dobre poznanie zespołu klasowego
  • Przedstawienie roli samorządu klasowego
  • Przedstawienie cech charakteru pożądanych dla poszczególnych członków samorządu klasowego
  • Określenie zadań poszczególnych członków samorządu
  • Przeprowadzenie wyborów do samorządu klasowego
  • Przypięcie w klasie listy członków wybranych do pełnienia poszczególnych funkcji wraz z ich zadaniami
  • Dyskretne kierowanie pracą samorządu w klasie
  • Pomoc w realizacji zdań proponowanych przez klasowy samorząd
  • Współpraca z wszystkimi członkami samorządu klasowego
  • Pilnowanie wykonywania zadań przez uczniów
  • W razie potrzeby ingerowanie w prace samorządu łącznie ze zmianą jej członków.

mgr Katarzyna Krupa

LITERATURA:

M. Łobocki: ABC wychowania W-wa 1992
A.A Kamiński: Aktywizacja i uspołecznienie uczniów w szkole podstawowej W-wa 1985

Wyszukała Małgorzata Radke