Cechy przewodniczącego i zastępcy:
- Zdolności przywódcze
- Umiejętność kierowania zespołem
- Umiejętność prowadzenia dyskusji
- Szacunek dla dorosłych
- Umiejętność nawiązywania współpracy i dialogu z wychowawcą i innymi pracownikami szkoły
- Pracowitość i bezinteresowność
- Poczucie odpowiedzialności
Cechy skarbnika:
- Skrupulatność
- Pracowitość i obowiązkowość
- Dobrze opanowana umiejętność liczenia pieniędzy
- Uczciwość
Cechy kronikarza:
- Systematyczność i obowiązkowość
- Pracowitość
- Dobra umiejętność pisania dowolnych tekstów
- Estetyka i czytelność pisma
- Pomysłowość
- Zdolności plastyczne
- Bezinteresowność
Zadania przewodniczącego:
- Kierowanie pracami samorządu klasowego
- Rozdzielanie zadań pomiędzy poszczególnych uczniów w klasie
- Współpraca z wychowawcą
- Reprezentowanie klasy na terenie szkoły
Zadania zastępcy:
- Pomoc przewodniczącemu w pełnieniu jego obowiązków
- Zastępowanie przewodniczącego w czasie jego nieobecności
- Gotowość na przejęcie roli przewodniczącego
Zadania skarbnika:
- Współpraca z wychowawca i przewodniczącym w sprawach finansowych
- Prowadzenie zbiórek pieniędzy na wyznaczone wcześniej cele (drobne kwoty)
- Pilnowanie terminów składek przez poszczególnych uczniów (np.: na mleko, do kina itp.)
- Pomoc wychowawcy w gromadzeniu rachunków (wklejanie do specjalnego zeszytu, opisywanie ich)
Zadania kronikarza:
- Prowadzenie kroniki klasowej
- Zachęcanie innych uczniów w klasie do wpisywania treści czy wykonywania ilustracji w kronice
- Opisywanie zdjęć w kronice
Zadania nauczyciela prowadzącego samorząd klasowy:
- Dobre poznanie zespołu klasowego
- Przedstawienie roli samorządu klasowego
- Przedstawienie cech charakteru pożądanych dla poszczególnych członków samorządu klasowego
- Określenie zadań poszczególnych członków samorządu
- Przeprowadzenie wyborów do samorządu klasowego
- Przypięcie w klasie listy członków wybranych do pełnienia poszczególnych funkcji wraz z ich zadaniami
- Dyskretne kierowanie pracą samorządu w klasie
- Pomoc w realizacji zdań proponowanych przez klasowy samorząd
- Współpraca z wszystkimi członkami samorządu klasowego
- Pilnowanie wykonywania zadań przez uczniów
- W razie potrzeby ingerowanie w prace samorządu łącznie ze zmianą jej członków.
mgr Katarzyna Krupa
LITERATURA:
M. Łobocki: ABC wychowania W-wa 1992
A.A Kamiński: Aktywizacja i uspołecznienie uczniów w szkole podstawowej W-wa 1985
Wyszukała Małgorzata Radke