Pomysły na poprawne pisanie

Pisanie jest podstawową umiejętnością, która doskonali się w szkole. Dzieci w różnym stopniu opanowują tę umiejętność. Jest to dla nich trudny i długotrwały proces. Każdy rodzic sam w domu poprzez zabawę z dzieckiem i wspólne spędzanie czasu; którego mamy tak mało dla własnych dzieci; może mu pomóc i połączyć przyjemne z pożytecznym. Chciałam Państwu zaproponować system ćwiczeń wspomagających i ułatwiających opanowanie umiejętności czytania i pisania. Ćwiczenia wspomagające pisanie zaplanowane są na każdy dzień tygodnia. Łączą w sobie wszystkie aspekty takiej jak wzrok słuch ruch pamięć wpływające na technikę i umiejętność pisania. Warto również zachęcić dziecko do czytania, możemy czytać z dzieckiem. Należy pamiętać by wybierać książki, które dziecko zainteresują najczęściej dzieci preferują książki bogato ilustrowane niechętnie czytają lektury. Takie wspólne czytanie możemy rozpocząć od bajki mojego dzieciństwa. Każde dziecko chętnie pozna bajki mamy i taty. Pamiętajmy o tym, że dorosły nie tylko czyta dziecku, lecz stara się również zachęcić dziecko do czytania – na zmianę. Wskazane jest za dawanie dziecku pytań sprawdzających, czy zna słowa, rozumie treść i dostrzega problemy, uzupełnianie wiadomości, omawianie problemów moralnych, zachęca nie do twórczej aktywności, na przykład poprzez wyobrażanie sobie wyglądu bohatera czy zgadywanie zakończenia. Dzięki temu dziecko nie tylko kształci umiejętność czytania, lecz ćwiczy myślenie, mowę i system językowy, uwagę, pamięć.

Aby nasza praca przynosiła efekty ważna jest systematyczność, zaangażowanie i przyjemna atmosfera podczas pracy. Czas spędzony z dzieckiem w ten sposób powinien być przyjemnością dla obojga stron i dobrą zabawą a nie przykrym obowiązkiem.

PONIEDZIAŁEK

Jeżeli pióro wymyka ci się z rąk, męczysz się przy pisaniu, albo ołówek zostawia zbyt delikatny ślad, spróbuj:

  • pisać krótkim, szerokim, trójkątnym ołówkiem
    z gumową opaską na palce,
  • pisać z lekkim obciążnikiem na nadgarstku ręki piszącej, może to być opaska frotte dla tenisistów lub coś podobnego.

Jeżeli w trakcie pisania boli cię ręka, piszesz wolno, a czasami tak przyciskasz ołówek, że aż dziurawisz kartki, spróbuj:

  • podpierać dłońmi ścianę (jak gdyby miała przewrócić się na ciebie),
  • zabawa w wodzie, jak pryskanie, otrzepywanie rąk z wody,
  • zabaw z dłońmi i palcami, jak zamykanie i otwieranie pięści, splatanie i rozplatanie, palców, masowanie palców od czubka do nasady,
  • używać twardych ołówków,
  • rysować oburącz na dużych i małych powierzchniach, na różnych płaszczyznach(na papierze zawieszonym na ścianie, położonym na podłodze, na biurku), najpierw naciskając bardzo lekko, potem mocniej, a następnie średnio, czyli tak, jak ostatecznie powinno być.

Do poprawnego pisania potrzebujesz dobrej sprawności całego ciała więc ćwicz:

  • ćwiczenie tułowia: skłony i skręty w różnych kierunkach,
  • naprzemienne wymachy rąk: do przodu i do tyłu,
  • rysowanie oburącz w powietrzu linii pionowych, poziomych, kół i innych dużych,
  • i małych rysunków i symboli, rysowanie kół na papierze lewą, prawą ręką i oburącz,
  • pajacyk, orły na śniegu i na piasku,
  • gry zespołowe w piłkę koszykową, ręczną, siatkową, nożną,
  • jazda na rowerze, na rolkach, wrotkach, desce snowboardowej,
  • pływanie,
  • odkręcanie i zakręcanie słoików,
  • mocne zaciskanie dłoni i uwalnianie nacisku (oburącz i naprzemiennie),
  • temperowanie kredek,
  • wydzieranie i wycinanie nożyczkami obrazków z gazety,
  • lepienie kulek z plasteliny,
  • granie w karty, pchełki, skaczące czapeczki, bierki.

WTOREK

Do pisania potrzeby jest wzrok

Poćwicz:

  •  popatrz przez okno na rzecz, która znajduje się najbliżej i najdalej od okna, przenoś szybko wzrok z jednej na drugą,
  •  poproś mamę, żeby położyła mały klocek na dywanie, wróć do pokoju i spróbuj go znaleźć, nie podchodząc blisko, powtórz ćwiczenie po przyciemnieniu światła,
  • spróbuj dostrzec jak najwięcej szczegółów w ciemnym pokoju.

Warto ćwiczyć wzrok przed każdym czytaniem.

  • nie poruszając głową (wodząc oczami), popatrz na jadący samochód, lecącego ptaka, biegnącego kolegę,
  • nie poruszając głową zobacz, co jest obok ciebie z prawej i lewej strony, nad głową i przed stopami,
  • poproś mamę, aby przesuwała na wysokości twojej twarzy czerwoną kredkę na boki, z góry na dół i na ukos, patrz na kredkę, nie poruszając głową.

 Czytając tekst, przesuwaj wskaźnikiem (patyczkiem do szaszłyków, bierką, szydełkiem) pod linijką tekstu („pokazuj” sobie, co czytasz).

ŚRODA

Śmiej się

Czy wiesz, jak na człowieka wpływa śmiech?

Śmiech jest ćwiczeniem fizycznym, bo śmiejąc się, ruszasz ramionami, nogami, głową, brzuchem.

Śmiech pobudza układ odpornościowy, hamując stres.

Śmiejąc się, dotleniasz organizm, a podczas głośnego śmiechu zwiększasz pojemność płuc.

Śmiejąc się, przyśpieszasz bicie serca i poprawiasz krążenie krwi, dzięki czemu twój organizm jest lepiej dotleniony.

Śmiech sprzyja sukcesowi, bo osoba uśmiechnięta postrzegana jest pozytywniej niż osoba ponura. Śmiejąc się, zmniejszasz też nieśmiałość.

Śmiech sprawia, że szybciej oddychasz. Pobierasz trzy razy więcej tlenu, który trafia do krwi i mózgu. Organizm lepiej dotleniony funkcjonuje o wiele wydajniej.

Podczas śmiechu pracują mięśnie tułowia i twarzy. Śmiech przyspiesza przemianę materii i trawienie, a powstające skurcze wpływają na pracę śledziony, wątroby.

CZWARTEK

Ruchowy rozkład dnia

  1. Rano, po wstaniu z łóżka, wykonuję
     kilka ćwiczeń na powitanie dnia:
  • leżąc na podłodze, przyciągam nogi zgięte w kolanach do klatki piersiowej i obejmuję je ramionami, po chwili powoli prostuję nogi i ręce; powtarzam ćwiczenie kilka razy,
  • przeciągam się, głośno ziewając.

2. Wykonuję toaletę poranną.

3. Jem wartościowe śniadanie.

4. Sprawdzam zawartość plecaka.

5. Do szkoły idę raźnym krokiem, bacznie obserwując swoje otoczenie.

6. W szkole uważam na lekcjach, notuję wszystkie uwagi nauczycieli, aktywnie uczestniczę w zajęciach.

7. Po powrocie ze szkoły wyjmuję z plecaka na biurko wszystkie książki i zeszyty potrzebne do odrabiania pracy domowej, bo właśnie teraz najlepiej o tym pamiętam.

8. Odpoczywam po zajęciach w szkole – mogę wyjść na podwórko w oczekiwaniu na obiad lub posłuchać muzyki, poukładać puzzle, klocki.

9. Jem obiad, a potem krótko odpoczywam.

10. Przystępuję do odrabiania lekcji:

na biurku kładę tylko niezbędne przybory i materiały z jednego przedmiotu, na przykład zeszyt i książkę z języka polskiego,

otwieram okno, aby przewietrzyć pokój, kręcę się chwilę na obrotowym krześle (jeśli to lubię), aby „zachęcić” mózg do

dobrej pracy, wykonuję ćwiczenie wodzenia wzrokiem za przedmiotem, po to, aby przygotować oczy do czytania,

zaczynam odrabianie lekcji od najtrudniejszego przedmiotu, bo w tym momencie mój umysł jest wypoczęty i bardziej wydajny; pamiętam o korzystaniu z efektywnych metod uczenia się, aby odrabianie lekcji nie trwało zbyt długo, po kilkudziesięciu minutach pracy, kiedy odczuwam spadek możliwości poznawczych. relaksuję się, aby odprężyć mięśnie. W tym celu kładę się na brzuchu, na dużej piłce rehabilitacyjnej (jeśli taką mam) lub na podłodze i rozluźniam wszystkie mięśnie, myśląc: czuję luźną głowę, policzki, czoło, szyję, ramiona, dłonie, palce u rąk, brzuch, plecy, pośladki, uda, kolana, łydki, stopy, palce u nóg,

po chwili wstaję, ponownie kręcę się na krześle, piję wodę mineralną i zabieram się do dalszej pracy.

11. Pakuję do plecaka tylko potrzebne materiały na następny dzień.

12. Robię coś, co lubię: gra w piłkę na dworze, gra komputerowa, czytanie, oglądanie telewizji, wyjście po zakupy. Pamiętam o rozsądnym korzystaniu z komputera i telewizji.

13. Przygotowuję się do snu.

14. Zasypiam na tyle wcześnie, aby sen trwał około 9 godzin.

PIĄTEK

Pamięć

Dobra pamięć rządzi się następującymi prawami:

zainteresowanie pobudza pamięć – szybciej i łatwiej zapamiętujesz to, co lubisz, co cię zainteresowało, emocje i ruch wyostrzają pamięć – łatwiej nauczysz się wiersza, kiedy mówiąc, przedstawisz jego treść jak aktor na scenie, odprężony i zrelaksowany umysł szybciej przyswaja informacje – podczas nauki rób sobie przerwy na odpoczynek (poleż chwilę, wyjrzyj przez okno),

Pamięć jest kluczem do wiedzy

  • powtarzając, nie zapominasz – przed snem i po przebudzeniu powtórz sobie jeszcze raz to, czego się wcześniej nauczyłeś,
  • zapamiętuje się, doświadczając – ucząc się, staraj się jak najwięcej dotknąć, powąchać, posmakować, usłyszeć, obejrzeć.

 Czy wiesz, że istnieją ciekawe i skuteczne metody zapamiętywania

PAMIĘĆ = OBRAZ + AKCJA

Tajemnica skuteczności metody leży w obrazowym przedstawianiu informacji do zapamiętania:

  • obraz musi być niezwykły, kolorowy, śmieszny, absurdalny, pozytywny;
  • obraz musi być plastyczny, czyli odczuwany wszystkimi zmysłami: widzisz, słyszysz dźwięki, czujesz zapachy, smaki, odczuwasz, jakie jest w dotyku (twarde, miękkie, ciepłe, zimne, szorstkie, gładkie)

Aby przekonać się o skuteczności tej metody, wykonaj proste ćwiczenie, które pozwoli ci zapamiętać sześć wyrazów z „rz”:

Popatrz na listę wyrazów do zapamiętania:

Andrzej

rzeka

burza

drzewa

korzenie

marzenie

Ułóż historyjkę, w której wykorzystasz wszystkie wyrazy po kolei:

Pewien bardzo wysoki Andrzej postanowił pomoczyć w wodzie swoje długie nogi. Już

z daleka zobaczył, że woda w rzece ma dziwny zielony kolor. Okazało się, że w wodzie

jest mnóstwo zielonych jabłek, a całe powietrze pachnie soczystymi owocami. Nagle

rozległ się grzmot, a na niebie pojawiła się jasna, rozgałęziona szeroko błyskawica.

W jednej chwili rozpętała się niezwykła burza. Wszystkie drzewa przybrały kolor fioletowy,

z ziemi zaczęły wyłaniać się pomarańczowe korzenie, a wiatr usypał z niebieskich

liści wysoki kopczyk wokół nóg Andrzeja. Andrzej pomyślał, że jabłkowa rzeka,

kolorowa burza i drzewa z pomarańczowymi korzeniami mogą się przytrafić jedynie

w sennych marzeniach.

Powtórz wyrazy z pamięci zachowując tę samą kolejność.

SOBOTA

Sport, czyli ruch dla umysłu

Oto kilka przykładów roli ruchu:

  • ruch głowy umożliwia prawidłową pracę narządów zmysłów: oczu, uszu, nosa i języka.
  • delikatne ruchy oczu umożliwiają widzenie z bliska i z daleka, skupienie wzroku na małych literach
  • precyzyjne ruchy rąk pozwalają na wykonywanie różnych czynności: dotykanie, wycinanie, szycie, malowanie, rysowanie, pisanie
  • ruch całego ciała umożliwia siadanie, skakanie, chodzenie, bieganie, pływanie, jazdę na rowerze
  • ruch twarzy umożliwia wyrażanie smutku, radości, złości, niepokoju, podekscytowania
  • ruch pomaga śpiewać, tworzyć, porozumiewać się z innymi ludźmi

Ruch pomaga się także odprężyć. Aby przekonać się o tym, po wysiłku myślowym (długim czytaniu, pisaniu, rozwiązywaniu krzyżówek), wykonaj następujące ćwiczenia:

  • stań wygodnie, pomasuj staw żuchwowy, przeciągnij się, głośno ziewając,
  • leżąc na podłodze, oddychaj spokojnie i miarowo, skoncentruj się na oddechu,
  • wyobrażając sobie pracę mięśni brzucha, włącz muzykę relaksacyjną i tańcz, wykonując powolne, harmonijne ruchy.
  • wyobraź sobie siebie w otoczeniu przyrody (takiej, jaką lubisz – na plaży, nad rzeką, nad strumykiem, u podnóża gór, na łące).

NIEDZIELA

Dzień dla rodziny

Prawidłowe wyrażanie emocji daje gwarancję dobrego porozumiewania się.

Kilka „emocjonalnych” sposobów na bycie razem w niedzielę:

– gry stolikowe,

– spacery, wycieczki rowerowe,

– zabawy rodziców i dzieci ze zwierzętami (pies, kot), czytanie bajek i innych książek buduje więzi, uczy wzajemnego porozumiewania się, radosnego spędzania czasu, wspierają dziecko w radzeniu sobie z trudnymi sytuacjamispołecznymi, emocjonalnymi,

– komputerowe programy edukacyjne z ćwiczeniami edukacyjno-terapeutycznymi oraz zadaniami logicznymi i zręcznościowymi,

– gra w piłkę na świeżym powietrzu,

– zabawa „emocjonalna”:

Dzieci i rodzice oglądają w czasopismach twarze, rozpoznając na nich różne emocje. Wszyscy szukają twarzy, które wyrażają: rozpacz, serdeczność, przyjaźń. Następnie rozmawiają, kiedy przeżywa się takie emocje. Wycinają te zdjęcia, na których można odnaleźć rozpacz, serdeczność i przyjaźń. Przyklejają je na duży arkusz papieru, tworząc gazetkę lub plakat. Wieszają plakat w widocznym miejscu. W następne niedziele uzupełniamy plakat o kolejne emocje.

 Opracowała mgr Katarzyna Brzezińska

Źródło Internet

 

Wyszukała M. Maćkowiak